Historie: treinbrug Maasvlakte Rotterdam

Bij de aanleg van Maasvlakte 2 moest aanvoer van het koelwater voor de aanwezige electriciteitscentrale gewaarborgd blijven. Hiervoor werd een tijdelijk kanaal aangebracht waar het water tijdens de werkzaamheden langs kon stromen.

De uitdaging was dat op die plek een fietspad, een tweestrooks industrieweg en een treinspoor voor de containerterminal langs het Yanghtzekanaal in bedrijf moest blijven.

Men was op zoek naar een tijdelijke verkeersbrug en een tijdelijke spoorbrug voor havenverkeer. We hebben hier gekozen voor een standaard brugsysteem van Janson Bridging, met een ballastbed aangebracht op het bestaande brugdek en met een speciale schortconstructie aan de zijkant om het ballastbed om zijn plaats te houden.

Een uitdagende klus maar dankzij het vernuft van de engineers en het vertrouwen van de klant heeft deze spoorbrug goed gefunctioneerd.

Deel op:

Projectdetails

Oplossing
Plaatliggerbrug
Type
JSB
Totale lengte
34,5 m
Sectielengte
21 + 13,5 m
Breedte
5 m
Installatiedatum
April 2012
Huurperiode
7 maanden
Ontwerpbelasting
Belastingklasse Hulpwerken D4 + looppadbelsating
Plaatliggerbrug

Uitgelicht

Plaatliggerbrug (JSB)
Oplossing

Plaatliggerbrug (JSB)

Jansons plaatliggerbruggen (JSB) zijn ontworpen voor tijdelijke toepassingen, met name in gebieden met een hoge verkeersintensiteit en waar een vrije...