Historie: Rokin leidingbrug

De Noord/Zuidlijn (met de officiële naam Metro Noord/Zuidlijn) in Amsterdam is een metrolijn die de noordelijke en zuidelijke delen van de stad met elkaar verbindt.

De bouw van de Noord/Zuidlijn begon in 2003 en de lijn werd op 22 juli 2018 officieel geopend voor het publiek.

Belangrijke mijlpalen in de bouw:
• 2003: Start van de bouw. De plannen voor de lijn waren echter al veel eerder gemaakt. De besluitvorming over de aanleg van de lijn begon in de jaren '90 en de eerste vergunningen werden verleend in 2002.
• Mei 2003 aanleg van de leidingbrug
• Februari 2007 demontage van de leidingbrug
• 2018: Na vele vertragingen werd de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 officieel in gebruik genomen.

De lijn verbindt de noordkant van Amsterdam (station Noord) met het zuiden van de stad (station Zuid), met belangrijke haltes zoals Centraal Station, Rokin, De Pijp, en Zuidas. De bouw van de lijn was een omvangrijk en complex project, en het duurde langer dan oorspronkelijk gepland door technische complicaties en onvoorziene omstandigheden.

We mochten voor de aan- en afvoer van bentoniet een leidingbrug over het Rokin aanleggen. Met behulp van deze leidingbrug kon de bentoniet naar de ondergrondse bouwwerkzaamheden en weer terug naar de scheidingsinstallaties. Het drukke verkeer op het Rokin en de rondvaartboten konden gewoon hun ding blijven doen. Minder Hinder voor iedereen.

Deel op:

Projectdetails

Totale lengte
57 m
Oplossing
Leidingbrug
Hoogte
4,5m +MV
Eigen gewicht
60 ton
Aantal overspanningen
2
Installatiedatum
Mei 2003
Huurperiode
4 jaar