JSB-4-brug: stil, veilig, duurzaam
Het verkeer op de Europese wegen neemt toe, de intensiteit wordt hoger, de afmetingen worden groter en de gewichten nemen alsmaar toe. Overheden kiezen daarom steeds vaker voor bredere wegen met 2x3 rijstroken inclusief tussenberm en vluchtstrook. Op het moment dat in zo’n weg een tijdelijke brug nodig is, Heeft Janson Bridging dé oplossing direct beschikbaar, De nieuw ontwikkelde JSB-4.
De nieuwste innovatie van Janson Bridging haalt een vrije overspanning van 54 meter en kan met gemak veel verkeer en een hoge vermoeiingsbelasting aan. Dit type plaatliggerbrug voldoet aan de Eurocode, is zeer geluidsarm, duurzaam én draagt bij aan de veiligheid van wegen en verkeer, dankzij een uniek ‘geboorteboek’ en vastgelegde historie.
Geluidsarm en comfortabel: minder ‘kedeng, kedeng’
De JSB-4 is geproduceerd volgens het IFD principe en is mede daardoor geluidsarmer dan andere brugdelen. Dat komt doordat de brugdelen machinaal bewerkt zijn en door robots afgelast. Hierdoor zijn alle brugdelen identiek en passen ze als exacte puzzelstukjes in elkaar, zonder onnodige en overlast gevende naden. Weggebruikers ervaren meer rijcomfort en omwonenden minder geluidsoverlast. Ook de toepassing van flexibele, rubberen zadels dragen bij aan meer comfort en minder geluid.
Hoe stil het JSB-4 systeem is, bewijzen de tijdelijke bruggen die momenteel in gebruik zijn in Nederland. Dankzij het ontwerp van de brugdelen zijn er geen extra geluidsmaatregelen nodig. In de periode dat de tijdelijke bruggen er liggen, kwamen er nul klachten van omwonenden.
Duurzaam: 90 procent van brugdeel is herbruikbaar
Janson Bridging produceert de modulaire brugelementen zelf. Dat gebeurd seriematig en volledig geautomatiseerd. Daardoor zijn de brugdelen en de onderdelen voor meer dan 90 procent herbruikbaar. In nieuwe projecten of als grondstof voor nieuwe producten.
Veilig: concreet inzicht in levensduur dankzij uniek geboorteboek
Janson Bridging ontwierp de JSB-4 op basis van de Eurocode, de in heel Europa geldende norm voor wegenbouw. Onderdeel van die code is het Fatigue Load Model (FLM), waarmee de vermoeiing van een constructie berekend wordt. Dat is een voorspelling, maar die kan Janson Bridging nu nog beter maken dankzij een uniek geboorteboek. Daarin staat per brugdeel wat de herkomst van het staal is, hoe het is bewerkt en toegepast. Maar ook welke belasting een brugdeel al heeft gehad en – op basis van gegevens van wegbeheerders – welke belasting het krijgt in een project. Zo is voor Janson Bridging en opdrachtgevers inzichtelijk waar en hoelang een brugdeel ingezet kan worden en dat deze voldoet aan de Eurocode. Ook kunnen opdrachtgevers op basis daarvan een goede afweging maken op basis van prijs-kwaliteit. Janson Bridging loopt voorop in Europa met deze manier van registreren.
Snelheid: veel meters in korte tijd
De JSB-4-brug ligt snel op zijn plek. Janson Bridging heeft een grote voorraad. De JSB-4 brugelementen zijn van hoogwaardig staal en voorzien van stalen dek met duurzaam granulaat slijtlaag. Het dek is versterkt met troggen.
Daarnaast bevat een JSB-4-brugdeel standaard een gecertificeerd vangrailsysteem en een geïntegreerde hemelwaterafvoer. De brugdelen worden zo compleet mogelijk naar de bouwplaats vervoerd, op hun plek gehesen en afgemonteerd tot een complete burg. Doordat de delen naadloos passen en bijna gereed arriveren, is de installatietijd minimaal en kan het montageteam veel meters in korte tijd maken.
De ideale oplossing
Dankzij de modulaire elementen past de JSB-4-brug in elk type weg en is het de ideale, veilige,betrouwbare en duurzame oplossing die dorpen en steden bereikbaar houdt.